I kommentarerna till Hanna Lemoines blogg (här) läste jag om en person som först berättade att på hans barns förskola så fanns endast böcker med kvinnor som brandmän och män som barnmorskor, samt att alla huvudpersoner var antingen könslösa eller flickor, inga pojkar förekom i dem. Han påstod vidare att detta berodde på genuspedagogik. Vid förfrågan vad det var för böcker och konstaterandet att det måste vara väldigt ovanligt svarade personen att så här ser det ut i alla förskolor i Sverige. Kommunerna har riktlinjer och endast genuscertifierade böcker från speciella förlag köps in. Detta ofta emot personalens uttalade vilja (som på den aktuella förskolan enligt honom hade skaffat fram Astrid Lindgren-böcker trots att det är emot riktlinjerna).
Detta har givetvis inget med mig att göra och jag hade betydligt viktigare saker att göra. Ändå ägnade jag någon dryg timme åt att undersöka om det fanns någon sanning bakom påstående. Hur det ser ut i enskilda förskolor kan jag ju inte ta reda på. Hans beskrivning kan ju stämma för just hans barns förskola. Försök att klara de krav som ställs på t ex jämställdhetsarbete enligt läroplanen kan mycket väl misslyckas om personalen inte har rätt kunskaper. Men att det skulle se ut så i hela landet?
Först och främst: jag hittade inga dylika riktlinjer. Det betyder inte att de inte finns. Det kan mycket väl vara så att det är jag som är dålig på att googla. Jag hittade däremot annat som tyder på att det inte är sant att bilderboksurvalet till förskolorna styrs av kommunala riktlinjer.
Det finns många examensarbeten som handlar om läsning i förskolan. En hel del av dessa handlar mer specifikt om hur man går tillväga för att välja vilka böcker som ska lånas eller köpas in. Det intressanta är att ingen av dessa examensarbeten hänvisar till några kommunala riktlinjer, utan utgår från att det antingen är personalen eller barnen som väljer vilka böcker som ska lånas och/eller läsas.
Jag funderade sedan på om han kunde hänvisa till färdighopplockade boklådor (kan ha olika namn: sagopåse, bokpuff, etc) som biblioteken tillhandahåller för förskolor i flera kommuner. Jag hittade bland annat Sollentuna biblioteks temalåda för temat könsroller. Den hittar ni här. Som ni ser är det inga ”konstiga” böcker alls, utan där finns någon Alfons-bok, en Håkan Bråkan-bok (!), ett par om Händiga Hanna, någon saga och en hel del annat. Helt klart fanns där böcker med killar i huvudrollerna! En liknande lista finns hos biblioteken i Umeå, som ni hittar här. Också på den finns böcker med både flickor och pojkar i huvudrollen.
Vad som slutligen fick mig att dra slutsatsen att personen i fråga har fel är en kvalitetsgranskning gjord förra året av Skolinspektionen (här). Så här står det, bland annat, i rapporten: ”På en del förskolor har personalen ett medvetet förhållningssätt till hur de väljer ut böcker och hur de placerar böckerna på förskolan, men många verkar ha ett oreflekterat sätt att hantera barnbokslitteraturen, mera som ett tidsfördriv än en lärandemöjlighet” (s. 31). Jag kan utifrån det inte dra någon annan slutsats än att det är förskolepersonalen som bär huvudansvaret för vad som läses i förskolan. Det är också intressant att läsa om hur genusarbetet bedrivs i olika förskolor, men det avsnittet i rapporten har inget direkt med bokval att göra.
Lämna ett svar till Veronika Avbryt svar