Barn får bara läsa genusböcker

I kommentarerna till Hanna Lemoines blogg (här) läste jag om en person som först berättade att på hans barns förskola så fanns endast böcker med kvinnor som brandmän och män som barnmorskor, samt att alla huvudpersoner var antingen könslösa eller flickor, inga pojkar förekom i dem. Han påstod vidare att detta berodde på genuspedagogik. Vid förfrågan vad det var för böcker och konstaterandet att det måste vara väldigt ovanligt svarade personen att så här ser det ut i alla förskolor i Sverige. Kommunerna har riktlinjer och endast genuscertifierade böcker från speciella förlag köps in. Detta ofta emot personalens uttalade vilja (som på den aktuella förskolan enligt honom hade skaffat fram Astrid Lindgren-böcker trots att det är emot riktlinjerna).

Detta har givetvis inget med mig att göra och jag hade betydligt viktigare saker att göra. Ändå ägnade jag någon dryg timme åt att undersöka om det fanns någon sanning bakom påstående. Hur det ser ut i enskilda förskolor kan jag ju inte ta reda på. Hans beskrivning kan ju stämma för just hans barns förskola. Försök att klara de krav som ställs på t ex jämställdhetsarbete enligt läroplanen kan mycket väl misslyckas om personalen inte har rätt kunskaper. Men att det skulle se ut så i hela landet?

Först och främst: jag hittade inga dylika riktlinjer. Det betyder inte att de inte finns. Det kan mycket väl vara så att det är jag som är dålig på att googla. Jag hittade däremot annat som tyder på att det inte är sant att bilderboksurvalet till förskolorna styrs av kommunala riktlinjer.

Det finns många examensarbeten som handlar om läsning i förskolan. En hel del av dessa handlar mer specifikt om hur man går tillväga för att välja vilka böcker som ska lånas eller köpas in. Det intressanta är att ingen av dessa examensarbeten hänvisar till några kommunala riktlinjer, utan utgår från att det antingen är personalen eller barnen som väljer vilka böcker som ska lånas och/eller läsas.

Jag funderade sedan på om han kunde hänvisa till färdighopplockade boklådor (kan ha olika namn: sagopåse, bokpuff, etc) som biblioteken tillhandahåller för förskolor i flera kommuner. Jag hittade bland annat Sollentuna biblioteks temalåda för temat könsroller. Den hittar ni här. Som ni ser är det inga ”konstiga” böcker alls, utan där finns någon Alfons-bok, en Håkan Bråkan-bok (!), ett par om Händiga Hanna, någon saga och en hel del annat. Helt klart fanns där böcker med killar i huvudrollerna! En liknande lista finns hos biblioteken i Umeå, som ni hittar här. Också på den finns böcker med både flickor och pojkar i huvudrollen.

Vad som slutligen fick mig att dra slutsatsen att personen i fråga har fel är en kvalitetsgranskning gjord förra året av Skolinspektionen (här). Så här står det, bland annat, i rapporten: ”På en del förskolor har personalen ett medvetet förhållningssätt till hur de väljer ut böcker och hur de placerar böckerna på förskolan, men många verkar ha ett oreflekterat sätt att hantera barnbokslitteraturen, mera som ett tidsfördriv än en lärandemöjlighet” (s. 31). Jag kan utifrån det inte dra någon annan slutsats än att det är förskolepersonalen som bär huvudansvaret för vad som läses i förskolan. Det är också intressant att läsa om hur genusarbetet bedrivs i olika förskolor, men det avsnittet i rapporten har inget direkt med bokval att göra.

Annonser

7 thoughts on “Barn får bara läsa genusböcker

  1. Ellen skriver:

    Om det vore som personen påstod borde hen bli mest upprörd över hur fruktansvärt få böcker de stackars barnen får läsa eftersom det finns så få ”genusriktiga” barnböcker! Och om det finns några sådana här riktlinjer, lokalt eller på annat sätt, är det inget jag har hört talas om i alla fall. På mitt bibliotek lånar förskolorna precis vad de vill (på gott och ont).

    • Veronika skriver:

      Ja, dels hade det varit svårt att hitta, dels är jag skeptisk till att de genusböcker (så att säga) som finns skulle tillåta att flickor representerades men lät pojkar vara könslösa. Och om riktlinjerna fanns och var kommunala borde ju dessa gälla biblioteken också, eller åtminstone vara kända.
      På Kaspians förskola fick två-tre barn åka med en pedagog till biblioteket och välja ut böcker. Plus att pedagogerna valde också, utefter teman och saker som varit aktuella i barngruppen och så.

  2. Rick skriver:

    @Veronika

    Eftersom du hänvisar till mitt inlägg, så kan jag berätta för dig om att jag följde upp det här med böckerna. Det är därför jag över huvud taget nämnde frågan. Jag talade nämligen med (den 100 % kvinnliga) personalen om detta och de tyckte att det var underligt att de endast fick böcker av kommunen som handlade om flickor i traditionella pojkroller medan pojkarna var praktikst taget utraderade ur berättelserna.

    Om det fungerar på något annat sätt någon annastans, så är det bra. Men citatet från Skolverkets rapport tyder på stora problem – en del förskolor sägs ha ett ”oreflekterat sätt” att välja ut böcker och läsandet blir ett ”tidsfördriv”. Men allvar nu, vad är detta om inte fikonspråk för att de som inte indoktrinerar barnen gör fel? Läsning som tidsfördriv för barnen – vad är bättre än detta! Nähä, det ska vara något slags uppfostringpolitik med, annars duget det inte. Inte att undra på att pojkarna tapar intresset för att läsa böcker…

    Nu talar vi inte, märk väl, om en enda bok, utan ett stort antal.
    Min ”favorit” bland dessa handlade om en liten prinsessa som tydligen tillbringade dagarna sina med att välja ut kläder, men ändå visade det sig att hon var överlägset bäst i ishockey. Alltså överlägset bäst utan att aldrig någonsin lägga ner en minut på att träna (feminsitisk ”logik” i sitt ässe). En annan handlade om någon hönsfarm där hönorna tyckte sig bli förfördelade av tuppen, som sysslade med något slags ritningar. Märk väl igen, hönorna gjorde absolut ingenting annat än krävde och krävde. Deras produktiva insats var noll (något freudianskt från författarens sida….?)

  3. Rick skriver:

    Det är väl ganska uppenbart att du inte kunde bemöta ett enda argument och av den anledningen nedlåter du dig till den där sortens osakligeheter. Nåja, jag gjorde ett försök till saklig diskussion, men den föll inte i god jord. Det är tydligen en himmelsvid skillnad mellan dig och Hannah.

    • Veronika skriver:

      Haha. Vilka argument? Du menar att Skolverket i ett avsnitt som över huvud taget inte handlar om genusarbete utan läsfrämjande verksamhet EGENTLIGEN menar att förskolepersonalen inte är, enligt dem, tillräckligt feministiska. Det är inget argument, utan antydan till konspirationsteori. Vad gäller böckerna har jag inte läst dem så har inget att säga om det, men du menar att de följer typisk feministisk logik vilket är rent struntprat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s