Birgitta Stenberg: Kärlek i Europa

Vad jag läste: En självbiografisk roman. Som till stora delar utspelar sig i Paris. (Jag ska sluta snart.)

Vad som händer: Ung flicka (typ 17) misslyckas i svensk skola, drar till Paris för att bli författare. Asmycket går asdåligt och ändå är det på många sätt en berättelse som får en att må bra.

Vad jag gillade: Att berättarjaget är lite pretentiös och namedroppar romaner och författare till höger och vänster, varvid jag känner mig intellektuell som känner till. Och att Stenbergs liv varit så spännande.

Vad jag tyckte: Bra. Vill läsa mer av Stenberg. (Och det kan man göra t ex genom att läsa bilderböckerna om Billy. Men det är en lite annan genre.)

Kommentera

