Jojo Moyes: Sophies historia

Vad jag läste: En roman som rör sig kring ett porträtt av Sophie. Den ena historian handlar om kvinnan på porträttet, en konstnärshustru i norra Frankrike under den tyska ockupationen under första världskriget. Den andra handlar om en ung änka i dagens London vars mest älskade ägodel är porträttet av Sophie.

Varför läste jag den här romanen då: Fick den i födelsedagspresent av lillsyrran. Kul fakta: i julas fick jag låna en annan bok av Moyes av andra lillsyrran. Den har jag dock inte hunnit läsa än. (Det här med att kalla båda lillsyrran? När båda är över 25? Kanske borde kalla dem vid namn?) Innan detta hade jag aldrig hört talas om’na (Moyes, inte syrrorna). Är hon känd eller?

Vad jag tyckte: Gillar romaner man lär sig av, t ex om ockupationen, men när berättandet är i fokus så man aldrig tänker Detta är en historiebok. Dessutom var båda historierna spännande och grep tag i en och de vävdes ihop på ett fint sätt, även om historien i dåtid mot slutet blev alltför dyster för min smak.

Kommentera

