Hemingway: Och solen har sin gång

Vad jag läste: Hemingways genombrottsroman (japp en roman, ingen novell!).

Vad som händer: Hemingways alterego lallar runt i Paris och är full, åker på fiskeresa med kompisar och är full, åker på tjurfäktning i Pamplona och är full. Eller är full och är full. De mängder som dricks i denna roman borde åtminstone innebära att alla i den är mycket fulla hela tiden.

Varför jag valde att läsa: Tillblivandet av denna roman var mycket viktig i Åren i Paris som jag läste alldeles nyss, så jag blev sugen. Dessutom spelar den ju en viktig roll i en av nyckelscenerna i bästa filmen någonsin: se här.

Vad jag tyckte: Jag gillar nog Hemingway bättre i kortare format.

Kommentera

