PC Jersild: Barnens ö

Vad jag läste: En roman om den 10-årige Reine som ska åka till Barnens ö hela sommaren, medan mamman åker till Västkusten för att arbeta. Istället sjukanmäler han sig till kollot, men skickar vykort till mamman om allt kul han gör på kollot. Samtidigt försöker han klara sig bäst han kan i lägenheten i Sollentuna.

Vad som händer: Allting. Han springer in i det ena äventyret efter det andra. Han skaffar jobb, köper fyrverkerier, spelar teater, åker raggarbil. Lite som Hundraåringen sa sambon när jag refererade Reines äventyr. Samtidigt försöker han lösa livets gåta. Han är övertygad om att det måste göras innan puberteten, för då blir ens hjärna full av snusk.

En sak som slog mig: Att Reine liknade min son så mycket. Saker han tänkte på och var intresserad av.  Kanske alla ungar är likadana, men man själv har glömt?

Vad jag tyckte: Gillade mycket i början, men sen gick den som sagt Hundraåringen och det är aldrig ett gott betyg. Men 10-åringar är överlag mindre störiga än 100-åringar.

Kommentera

