Olga Grjasnowa: Ryssar är såna som gillar björkar

Vad jag läste: En fantastisk roman av debutanten Olga Grjasnowa.

Vad som händer: Vi får följa en tolkstudent i Frankfurt. Och det är helt vardagligt och vanligt. Hon är kär, hon vet inte vad hon vill, föräldrarna undrar vad det ska bli av henne. Sen händer en grej.

På baksidan beskrivs den som en ”utvandrarroman, invandrarroman, samtidsroman”. Jag tror dock utvecklingsroman passar bättre. Fast eftersom det är en ung kvinna från Azerbajdzjan det handlar om och inte, säg, Ulf Lundell så säger vi väl så då.

Vad jag önskar: Att jag kunde tyska. I original heter roman Der Russe ist einer, der Birken liebt. Jag känner att lite av det poetiska försvunnit i det nästan barnsliga Ryssar är såna som gillar björkar. Hur mycket romanen förlorat i översättningen vet jag inte, men det är knappast språket som gör romanen minnesvärd.

Vad jag tyckte: Jag skrev fantastisk, gjorde jag inte? Jag älskar så mycket med denna. Kanske speciellt huvudpersonen.

Jag gillar också att den känns så modern, och den diskussion om integration och identitet känns så bekant från svenska förhållanden. Tänk att det kan vara likadant ända där nere i Tyskland? (Nej men på riktigt är jag förvånad över detta.)

Jag gillar också att huvudpersonen drar iväg till Israel och Palestina och lyckas lotsa läsaren igenom det utan att man slänger boken ifrån sig i ilska. Överlag är boken, utan att använda några pekpinnar, så himla lärorik.

Jag gillar också Grjasnowas berättarteknik. Så mycket står inte skrivet, så mycket får man läsa mellan raderna. Men aldrig så att man blir frustrerad.

Vad jag inte gillade? Ingenting. Jag gillade allt.

Alltså, är ni inte övertygade om att ni måste läsa denna roman så läs vad SvD har att säga här.

Kommentera

