Ernest Hemingway: Den gamle och havet

Vad jag läste: En jäkligt lång novell eller möjligen en kortroman (100 sidor prick). Ska enligt många vara nobelpristagaren Hemingways bästa.

Vad som händer: En gammal gubbe som heter Santiago åker ut och fiskar, fångar en jättestor fisk, åker hem till Havanna igen.

Vad jag tyckte: Tror jag läste den i högstadiet och ogillade, men nu tyckte jag den var … ja, bra? Kanske inte helt fantastisk, men trots den enkla berättelsen, som när jag beskrev den ovan kan tyckas rent simpel, är den spännande. Älskar Santiago, men också pojken som hjälper honom. Så lågmält men fint gestaltade.

Vad mina elever tyckte: Hur i HELVETE kan detta ha fått nobelpris? Astråkigt!

Kuriosa: Hemingway gav prispengarna för nobelpriset till Kubas folk. Vad nu det betyder.

Kommentera

