Bokfrågor

Frågorna stulna från Julia Skott. Svaren är mina egna.

1. Ljudbok eller bok i handen?
Har inte hört någon ljudbok sen de där man hade när man var barn och bytte sida vid plinget. Och då hade man ju en bok också. Så eh. Bok i handen.

2. Pocket eller inbunden?
Inbundna böcker ser ju bättre ut i bokhyllan, men man orkar ju inte bära med sig dem eller ens läsa dem i sängen. Så pocket vinner eftersom det är mest praktiskt. Och billigare.

3. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Vi pratar ändå skönlitteratur? Då föredrar jag nog ändå ren fiction. Blir stressad av ”byggd på en sann historia”. Eller, som lärare blir jag stressad av att eleverna tror att det är sant då. Som om en person kan uttrycka hela den objektiva sanningen. Eller att det trots att det står byggd på en sann historia kan det vara ren fiction. För mig själv att läsa spelar inte så stor roll.
Men om frågan gäller skönlitteratur eller faktaböcker/facklitteratur så läser jag ju mycket mer av det senare. Är inte säker på att jag tycker bättre om det dock.

4. Harry Potter eller Twilight?
Har läst kanske tre Harry Potter-böcker, men alla Twilight-böcker. Kan inte påstå att jag är ett fan av någon av serierna. Men Harry Potter vinner ju, mest för att det  finns så jävla mycket jag stör mig på med Twilight.

5. Fantasyvärld eller vår värld?
Åh, jag gillar fantasyvärldar. Men den här världen är ju också ganska intressant.

6. Kindle, iPad eller annat?
Jag har inga sådana däringa tekniska prylar när jag läser.

7. Låna eller köpa böcker?
Köpa. Egentligen är ju konceptet låna böcker helt fenomenalt. Men när det gäller böcker har jag ett särdeles utvecklat ägandebehov.

8. Bokhandlar eller online?
Jag föredrar nog online. Mest pga priset. Vill jag gå och botanisera föredrar jag bibliotek. Blir stressad i bokhandlar.

9. Ensamstående bok eller trilogi?
Varför just trilogi? Nå, jag tycker nog ofta ensamstående böcker är bättre. Men jag gillar också serier där man får lära känna världen och karaktärerna närmare.

10. Tjock bok eller kort bok?
När jag läser en roman vill jag ju inte ha en novell. Men en del böcker är ju för långa. Lagom?

11. Romans eller action?
Tycker det är jobbigt både att läsa sex- och stridsskildringar. Brukar bara skumma över. Men jag fullkomligt älskar t ex Nora Roberts, så får ta romans då.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Filt! Går ju inte att läsa i solsken? Man kisar, får ont i ögonen, somnar, får solsting, dör.

13. Varm choklad eller latte?
Varm choklad. Dricker inte kaffe. Annars är väl favoriten te?

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Recensioner kan vara underhållande.  Och man måste ju få boktips nånstans ifrån och då kan ju recensioner passa bra.

Kommentera

