Samma igen

Idag fick läraren (som typ är ½ år äldre än jag, max, jag MÅSTE komma vidare i karriären) än en gång förklara hur man kan diskutera vilka konsekvenser som är bättre än andra, utan att närmare specificera vad det innebär för något att vara bra.

(Om vi var tvungna att redogöra för den bakomliggande värdeteorin varje gång skulle vi inte ha tid att diskutera något annat. Det kan vara ett problem för en viss moralteori om den t ex inte är kompatibel med en värdeteori. Men det kan ju å andra sidan vara värdeteorin som har fel. Hur som helst: det går att diskutera frågorna separat.) (Detta var inte vad läraren sa, det är mina fem öre.)

Det är ganska många kurser där jag känt att seminarierna inte varit givande, men då har jag ändå ofta känt att jag har något att bidra med. Nu känner jag mest för att väsa okvädningsord mellan tänderna.

Seminarierna är frivilliga, så ni kan få försöka förklara vilken psykologisk eller moralisk mekanism som gör att jag ändå går på dem.

Kommentera

