Jobba jobba varje fredag

På fredagar undervisar jag i kommunikation. Kursen började efter jul så vi har inte hunnit så långt. Till idag ska eleverna ha analyserat kroppsspråk i valfritt tv-program och sen ska jag ha en föreläsning om hur man disponerar uppsatser.

Jag är, och har nog alltid varit, duktig på att skriva uppsatser. Inte som i att jag skriver bra uppsatser, utan som i att jag snabbt tog till mig hur det funkar. Vad som ska stå i vilken del, hur man gör källhänvisningar, använder andra texter.

Trots att så inte borde vara fallet tror jag man får mycket gratis bara det formella är korrekt. En uppsats med bra innehåll, men som störs av dålig struktur och dåligt språk, bedöms kanske hårdare än den gjort om den varit mer lätttillgänglig.

Det känns bra att jag i den här kursen kan ge utrymme åt att hjälpa eleverna med det här som kanske inte alltid hinns med i t ex svenskämnet som ju innehåller så hemskt många moment.

Kommentera

