Okej, okej, svenska ungdomar är kanske inte SÅ dumma

Apropå förra inlägget (som inte innehöll så mycket spoiler men den här har en ganska stor) där jag något ondgjorde mig över ungdomars dumhet, måste jag säga att jag inte i biosalongen och inte heller i den svenska diskussionen hört ett endaste litet pip om att filmatiseringen av Hungerspelen är fasansfullt dålig för att Rue är mörk!?! Men på twitter twittras det om att ”black rue kinda ruined the movie” och ”when I found out rue was a black kid her death wasn’t as sad”.

Läs mer på Jezebel.

2 thoughts on “Okej, okej, svenska ungdomar är kanske inte SÅ dumma

  1. Barbafjant skriver:

    Jag tycker mest att det är imponerande att ha lyckats läsa boken utan att förstå att hon är det. Åtminstone enligt det andra citatet förstår man ju att det är någon som har läst boken, och alltså borde ha fattat. Eller så är det bara jag som är himla smart?

    • Veronika skriver:

      Jag kan inte påstå att jag har något minne av vilken hudfärg, eller ens hårfärg, karaktärerna i boken har (jo, Peeta hade jag en tydlig bild av, och han var ganska lik som jag tänkte). Kan dock säga att jag inte reagerade under filmen att det var nåt konstigt med det.
      Nu på kvällen på twitter ser jag att folk tydligen också klagat på att någon – vet ej vem – var för tjock? Tänker inte undersöka närmare.

Kommentera

