Jag drömde lite

Jag råkade somna efter middagen och när man sover på dagen drömmer man så fantastiskt. Och med man menar jag jag. Egentligen har jag ju inget för dröm-bloggerier, men den var så bra att jag inte vill glömma den.

Jag drömde att jag ärvt ett hus. Och inte vilket hus som helst, utan en gammal kyrka, som blivit skola och sedan bostad. Direkt när man kom in till höger fanns ett intetsägande sovrum jag inte minns något av. Sen kom man direkt in i stora salen. Längst bak fanns någon form av bibliotek, sen sluttade det brant – en trappa och föreläsningssal-stolar (såna som fäller upp/ner sig). Kanske 5*6 rader eller så. Och längst fram ett altare, stora fönster med fantastiskt ljusinsläpp, där det var vardagsrum. Från ingången, ungefär fanns också en modernistisk trappa upp i kyrktornet – som jag i drömmen svamlade om ”det är som en fyyyr” – varifrån också kom fantastiskt ljus.

I drömmen var jag helt begeistred. Jag hade funderingar på att där trappan var bygga en våning till. Och ta bort stolsraderna och sätta bokhyllor där och flytta biblioteket. För då skulle jag få två rum till. Mycket mycket nöjd. Det fanns ett kök för jag funderade på ordningen av kryddor där. Vid en promenad fann jag också en källare som hade använts som godsmottagning. Det skulle man kunna använda till nåt annat, tänkte jag i drömmen.

DÅ vänder jag mig om. Och ser att runt entrén finns ett badrum. Dvs, man kan gå in i badrummet både från höger och vänster, så fanns badrummet i ett u bakom dörren (fråga inte hur det fungerar praktiskt – någon form av trappa kanske?). Jag öppnar dörren, det är grönt, medelhavsvarmt, hög luftfuktighet. Badrummet är inte bara ett badrum utan värsta spat. När jag gått in genom första dörren är det som sagt grönt, varmt, fuktigt. Där finns bara nånting – minns inte vad, toastol kanske – och jag er att resten av badrummet finns bakom ytterligare en dörr. Jag öppnar den och ser EN KROKODIL.

Resten av drömmen är bara familjen som bodde där förut och som vill att jag ska ta hand om den krokodilen och de ca 22 andra som dök upp ungefär då. Och jag som flyr. De verkar inte särdeles farliga, tänker jag nu i efterhand, eftersom vad de gjorde var att de försökte döda en medelst grönt slajm, som liksom gick att ta bort ganska lätt.

Sen var det nån lägereld och jag hånglade med (den vuxna) sonen i familjen.

Kommentera

