Anteckningar från ett källarhål

Befinner mig i en kolsvart källare. Det finns bara starka lampor. I sovalkoven ett lysrör. Så jag släckte. Endast skärmen ger ljus nu. Källaren befinner sig i Södra Sandby som ligger en busstur från Lund.

Ankom Lund vid 6-tiden i morse. Fem minuter tidigare än SJ sagt faktiskt. Det får man ge dem. Åkte liggvagn. Det var mest ligga och inte så mycket sova. Vaknade varje gång tåget stannade till, vilket det gjorde väldigt ofta, och det började köra igen, vilket det gjorde ungefär lika ofta. Stördes dock inte av någon kupégrannes snarkande eller så, misstänkligen var det jag som snarkade i högan sky i sömnen.

I Lund var det tidigt och mörkt och kallt och stängt. Jag köpte en yalla på pressbyrån (som var öppet) som jag drack ihop med mackorna jag hade med mig hemifrån. Vid sju gick jag en promenad och hittade ett fik som hade öppet. Drack te, läste läxor och gjorde morgontoalett.

Klockan 9 öppnade filosofiska biblioteket. Så då begav jag mig dit. Sedan har jag pluggat och varit på en föreläsning och på ett seminarium. Läser en kurs som handlar om kollektivt agentskap och kollektivt ansvar. Mycket spännande.

Inte tillräckligt dock. Nickade till vet inte hur många gånger på föreläsningen. Men läraren märkte nog inget. Vi är ju ändå hela 6 personer (33 % tjejer – rekord!!!) som går kursen, så det märktes nog inte alls.

Klockan 17 träffade jag Ellen som jag aldrig mött i köttet förut. Vi tog i hand och sa hej och goddag och sen visade hon mig till busshållplatsen och hur man använder busskortet (som jag faktiskt lyckats inhandla alldeles själv).

Väl här fick jag hälsa på familjen och fick god mat och en kladdkaka på det (man skulle kunna tro att de försöker ställa sig in). Och nu ska jag sova lite med förhoppning att jag ger ett något bättre intryck imorgon.

Kommentera

