Den som ger sig in i diskussionen …

Häromdagen hittade jag bloggen Psykologidoktoranden skriven av Stefan Björk. Skälet att jag hittade den var att han skrivit en välinitierad kommentar till Pär Ströms bok om feministiska myter. Detta har nu strömmingarna, som Pär Ströms följare pejorativt kommit att kallas, märkt och Stefan Björk har därför fått en hel del kritik, vilket han bloggat om.

Och precis det Stefan Björk skriver där uttrycker själva kärnan i varför jag inte ger mig in i diskussionen. Precis som honom har jag akademisk bakgrund. Jag är van vid att gå på seminarier där man tar varandra och det som diskuteras på allvar. Jag säger inte att diskussionen aldrig blir hätsk, jag säger inte att det aldrig händer att vi inte är överens (det är snarare regel än undantag att alla inte är överens). Det händer ofta att man pekar ut dåliga argument, konstiga antaganden, förvirrade metodval, otydlig disposition  och gud-vet-allt, vilket åtminstone jag kan uppfatta som mycket stressande. Det händer (inte så ofta) att själva grundidén i det papper som diskuteras mot slutet förkastas av författaren själv. Med största sannolikhet går författaren ifrån seminariet med insikten att det finns mycket att förtydliga och förbättra i pappret. Också för de som ”bara” är där och diskuterar innebär ett seminarium ofta nya idéer och infallsvinklar på ens egen forskning eller insikter i de delar av fältet som man själv inte ägnar sig åt.

Men aldrig aldrig aldrig någonsin går man till personangrepp. Aldrig aldrig aldrig säger man till någon som kommit med kritik att denne ”med flit missförstår”. Missförstånd diskuteras fram och tillbaka tills man förstår varandra. Aldrig aldrig aldrig säger man att någon ägnar sig åt skitsnack.

Och i detta finns själva skälet till att jag föredrar att diskutera på seminarier. Visst blir jag ofta stressad när det visar sig att mina super-brighta idéer inte visar sig vara så brighta. Men 10 000 gånger hellre diskuterar jag mina idéer med människor som är intresserade av att hjälpa varandra framåt och som tar varandras idéer på allvar, än tar upp fighten på nätet.

Kommentera

