Kläder

Nu har jag läst mer än halva Lucy Siegles To Die for, den om klädindustin. Man kan väl säga att jag aldrig nånsin kommer kunna köpa kläder med rent samvete igen. Är det inte barnarbete så är det djurmisshandel så är det slaveri så är det giftspridning så är det nedhuggen Amazon-skog så är det förstörda miljöer som aldrig kan återskapas så är det utslagning av den lokala handeln, etc.

Det rör sig om exploatering av människor, djur och miljö för att vi ska ha tillgång till prisvärda kläder.

Och det är inte okej!

Ska skriva något längre när jag hämtat mig. Dödsstöten för mig kom när jag fick veta hur just adidas-skor (mitt signatur-plagg) tillverkas. Måste läsa vidare och se om de kanske skärpt sig på sistone. Annars: naken och barfota.

3 thoughts on “Kläder

  1. Susanna skriver:

    Men å. Drygt! Man vill ju veta. Läsa och vara medveten liksom. Men ändå. Jobbigt att gå med dåligt samvete resten av livet sen typ.

  2. pauie skriver:

    Vi hade en föreläsning om miljögifter, det var kul. Det man inte vet har man inte ont av, kan man ju säga, men om några generationer kanske vår reproduktionsförmåga är lika med noll. Fast då är väl världen i och för sig redan så förstörd att det knappt går att leva i den.

    • Veronika skriver:

      Ignorance is bliss. Åtminstone vid första anblicken. Men ja, att läderproduktion var en av de absolut mest förorenande industrierna som fanns trodde jag inte. Tänkte mest att det var lite synd om djuren. Men hur ska man kunna handla (i båda bemärkelserna) bättre om man inget vet?

Kommentera

