Det var den uppsatsen

Var på uppsatshandledningsmöte. Det gick till ungefär så här: a) Jag får höra att allt är bra. Att det ser lovande ut (så säger han jämt). b) Sen går vi igenom uppsatsen och ingenting är bra.

Nej, nu överdriver jag. Men det känns lite trist att mitt främsta argument för grad-konsekventialism tycks kunna vara ett argument för deontologi. Eller, kanske snarare, att det går att applicera grad-tanken också på deonotologiska teorier.

Vill jag hålla fast vid mitt syfte, att grad-konsekventialismen inte bara ska ses som det bästa av de konsekventialistiska teorierna, utan också kunna stå på egna ben gentemot andra moral-teorier, saknar jag grund för det. Måste antingen ändra syfte (också kallat ”fega ur”) eller argumentera bättre.

Dessutom behöver jag kolla upp en helt annan fråga som jag inte ens tänkt på. Jag hävdar ju att grad-konsekventialismen har epistemologiska fördelar. Det hölls inte med om. Så, nu får jag allt kolla upp den frågan.

Men tja. Nån gång ska väl uppsatsen bli klar.

Nå, när jag suttit i en och en halv timme och fått uppsatsen sågad (nä, inte då), undrade handledaren om jag vill följa med och äta lunch med honom och några andra på institutionen. Det ville jag kanske inte, men jag tror att det är bra sånt där med bygga nätverk och tacka ja och sånt. Så jag sa ja.

Så satt jag halva lunchen och fick höra femtitre andra saker jag inte tänkt på som riskerar bli dåligt i min uppsats. Ni vet: säg ett argument, få tjugotre motargument? Verkligen kul. Men så klart bra.

Har ägnat eftermiddagen åt att a) försöka skriva ner allt som sades, så jag kommer ihåg någorlunda, b) leta fram texter jag kommer behöva.

Och jag som trodde att jag var nästan klar. Hahaha.

2 thoughts on “Det var den uppsatsen

  1. Sofia skriver:

    oh, stressande! Känner igen det där, fast inte i filosofiska sammanhang förstås. Snarare luncher eller möten där jag inte kunnat bidra med nåt till det som avhandlas, typ ett politiskt läge i ett land jag inte är bekant med, och så tar aldrig diskussionen slut. Jobbigt! Inte för att jag tror att du inte kunde bidra med nåt. 🙂

    • Veronika skriver:

      Problemet HÄR var ju dock att det var MIN uppsats som diskuterades. Den borde jag ju ha koll på. Fast det är ju bara jag + handledaren som läst den. Diskussionen var alltså mest kring det jag hann säga om uppsatsen innan folk började komma med motargument Jag var inte helt beredd på att prata och försvara, märkte jag, så det blev mest lyssna. Och tänka GUD VAD JAG ÄR DUM JAG FÅR SÖKA JOBB PÅ MCDONALDS. Ungefär.

Kommentera

