Nya böcker

Har beställt massa böcker. Bl a tre stycken som om jag skriver om dem skulle det passa i kategorin Världen utanför. En kategori jag troligen inte använt sen jag blev klar med c-uppsatsen. Lite trist, tycker jag. Jag tycker ju ändå såna frågor är intressanta.

De tre böckerna är:

  1. Prosperity without Growth – Econimics for a Finite Planet av Tim Jackson, professor i hållbar utveckling. Den handlar, antar jag, om hur samhällen kan blomstra utan att se blint till tillväxten.
    Tim Jackson skrev att ”Tillväxtmyten är vårt största hot” i Expressen i januari.
    Och han har även hållit ett TED-tal.
  2. More than Good Intentions – How a New Economics is Helping to Solve Global Poverty av Yale-ekonomen Dean Karlan och ”field reserachern” Jacob Appel.  Den handlar om vad vi (eller ekonomerna?) kan göra åt fattigdomen.
    Boken har en egen hemsida.
  3. To Die for – Is Fashion Wearing out the World? av Luct Siegle som är en brittisk journalist som snöat in sig på miljöfrågor. Den här boken handlar om kläder och mode.
Återkommer när jag läst lite också.
Kommentera

