Semester

Det här att planera semester när man inte har några pengar är så där halvtråkigt. Vi hade tänkt åka till Gotland eftersom Johans farmor bor där, men nu börjar det kännas så dyrt. Resa dit och hem: 2000 kr. Boende kan vi få gratis (eller hade kunnat få om vi sagt till i tid), men nu hade vi tänkt campa och åka runt lite. Camping-kostnad: 150-325 kr/natt, den förra på Fårö, den senare på Kneippbyn. Ja, Kneippbyn ja, det lär Kaspian gilla. Flera hundra i inträde per person. Jag skulle gärna åka ut till Stora Karlsö (igen, vi var där när Kaspian bara var några månader gammal) och bo i fyren. 1200 kr per natt. Hahaha. Man kan bo på vandrarhemmet också, 500 kr/natt.

Alltså, det är inte ens så där vansinnigt dyrt. Jag tycker inte det. Men vi har ju liksom inga pengar.

Och – vad värre är – det känns så ovärt eftersom Kaspian önskar sig två saker: glass och bad. Och det kan han frankly få nån annanstans: närmre, billigare. Nu har han blivit lite sugen på Kneippbyn eftersom han såg när jag surfade (eller jag visade), men han bryr sig väl inte nämnvärt om vi byter till Furuvik.

Det tungt vägande skälet att ändå åka till Gotland är Johans farmor som inte direkt är ung längre. Hon vill så klart hemskt gärna träffa Kaspian (och kanske mig och Johan också, vad vet jag). Och det är ju trevligt att träffa henne och resten av Gotlands-släkten. Gotland är verkligen astrevligt. Men det kostar ju.

2 thoughts on “Semester

  1. Susanna skriver:

    Jag har aldrig varit på Gotland men vill verkligen verkligen åka dit. Men det har alltid blivit så dyrt när jag kollat också. Och då blir jag snål och tänker att för de pengarna kan jag vara i Barcelona en långhelg eller sådär, å så väljer jag det istället. Varför känns det som att man får mer för pengarna bara man lämnar landets gränser?

    • Veronika skriver:

      Jag gillar verkligen Gotland (och Öland, och Skärgården, och fjällen, och ja Sverige överlag) jättemycket, speciellt när jag har barn med mig. Eller, när jag är själv också. Men utomlands åker jag nog helst utan barn. 🙂

Kommentera

