Om rättvisa

Tror att jag redan bloggat om det här med rättvisa, men vi tar det en gång till. Det var i vintras nån gång som Moderaterna bestämde sig för att anamma begreppet rättvisa och ha som ”sitt” värde-ord. Det tyckte en del var dumt. Det har så att säga varit vänsterns ord (vänster – rättvisa, höger – frihet). Samtidigt har exempelvis Blondinbella angett långt innan valet rättvisa som det främsta skälet att rösta på Moderaterna.

Hur kan det bli så här knasigt? Problemet är tudelat. Dels anser alla (ja, jag vågar säga alla) att rättvisa är något positivt så de vill ta del av ”godheten”, dels är ingen (nu överdriver jag) överens om vad rättvisa är (kom också ihåg att på t ex engelska finns både fairness och justice).

Just nu läser jag Hedonistic Utilitarianism av Törbjörn Tännsjö. Som torde vara bekant är en skarp kritik mot utilitarismen att den inte kan redogöra för rättvisa. Må så vara. Men jag tycker Tännsjö sammanfattar bra debaclet med vad rättvisa är.

[F]ive girls find a doll in the lumber room (where they are not allowed to play). One of them says she ought to have the doll, since she would benefit most from getting it (she has a collection where only this piece is missing). The second girl protests that she ought to have it, since she is poor. She has no doll. The third protests, in her turn, that she should have it, since she was the one who saw it first. The fourth protests, in her turn, that she is the one who should have it. She deserves to have it since, had she not stolen a key to the lumber room, they would not have found the doll. The fifth, finally, protests that she is the one who should have the doll, since she is the strongest one among them. Unless she gets the doll, she will start a fight, and she is sure to be successful in it.

Törbjörn Tännsjö: Hedonistic Utilitarianism, s. 165-166.

Här har vi alltså olika definitioner på vad en rättvis fördelning skulle vara.

Flicka 1 vill likt Bentham maximera lyckan (hon blir gladast – hennes samling blir komplett! – om hon får den). Den fördelning som genererar mest lycka är rätt, men som sagt skulle nog de flesta inte säga att det är rättvist.

Flicka 2 vill likt Rawls främja rättvisa i form av att göra det bättre för dem som har det sämst. Hon har ingen docka, till skillnad från de andra som har minst en får man anta, och därför vore det rättvisa att hon fick den de nu hittat.

Flicka 3 vill likt Locke och Nozick mena att rättvisa har med rättigheter att göra. Genom att se dockan först har hon gjort anspråk på den och har därför rätt till den. (Här tycks vi vara närmare ‘justice’ än ‘fairness’, även om jag inte kan påstå att jag till fullo satt mig in i betydelseskillnaden.)

Flicka 4 vill likt Aristoteles att fördelning bör ske utifrån merit. Eftersom hon stulit nyckeln till förrådet (eller, vad betyder lumber room?) har hon gjort mer och därför vore det rättvisa att hon fick dockan.

Flicka 5 vill likt Hobbes och Gauthier mena att en rättvis fördelning handlar om överenskommelse och, för att citera Tännsjö (s. 166), ”she knows that her bargaining position is the strongest”.

Något sista ord i det här tänker jag ge mig in på. Men när vänstern talar om rättvisa är det i den betydelse som flicka 2 och Rawls förespråkar, och när högern gör det samma är det kanske främst i den form  som flicka 3, Locke och Nozick, eller möjligen flicka 4 och Aristoteles, uttrycker.

Annonser

One thought on “Om rättvisa

  1. Jenny Mo skriver:

    Rättvisa och rättvist beteende är svåra grejor. De som inget har vill ha, de som allt har vill sällan dela. Och sedan sitter det en bunt politiker och bestämmer vad som är mest rättvist, från deras syn sett. Alltid lika roligt. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s