Bra dag …

Satt så där på natten som man inte ska. Till halv fyra och skrev ihop en opposition. Fick för mig att jag då skulle kunna sova i fyra timmar. I vilken värld då? Kvart i sex var ju Kaspian uppe och igång.

När jag lämnat honom på förskolan vid halvåtta gick jag hem och slängde mig i sängen och sov i någon timme till. Vid nio åt jag frukost och skulle bara skriva ut oppositionen jag ägnat natten åt att skriva ihop. Då tyckte datorn att det var en bra idé att braka ihop. Och den brakade och brakade och bråkade och bråkade. Jag lyckades vid ett tillfälle då den gick med på att starta igång slänga mig på skriv ut-knappen. Och det funkade.

Iväg på opposition. Det är faktiskt – trots att jag har både en kandidat- och en magister-examen – första gången jag opponerat på en uppsats. Iaf en ”riktig” opponering, inte b-uppsats, eller så. Men det gick bra ändå. Jag hade tagit med mig en bok och läste högt ur. Tror kanske det är ovanligt. Men man kan inte hålla på och göra som alla andra jämt och ständigt.

Är mycket glad att jag fick en så intressant och välskriven uppsats att opponera på. Det gör det hela så mycket roligare. När sånt man vill diskutera vill man diskutera för att det är intressant.

När jag kom hem bråkade jag lite mer med datorn. Jag genomförde diverse reboot-grejer som datorn rekommenderade, inklusive att ställa om datorn till ett läge den var i innan den slutade fungera. Men den började inte fungera för det.

Efter att ha sovit en timme hämtade jag unge på förskolan. När Johan kom hem började vi föra över hela datorns innehåll till vår externa hårddisk. Johan kände igång felet från den där gången när grafikkortet exploderade (minns ni det?) och drog ner upplösningen till lägsta möjliga, och då gick datorn med på att inte stänga av sig.

Sen öppnade vi burken men hittade inga sprängda konsendatorer. Det var ju lite av en besvikelse. Johan plockade isär datorn in i minsta detalj (nåja) och dammsög. Sen stoppade han ihop datorn igen.

Och – nu ska jag inte ropa hej innan jag är över bron – men det tycks mig som att datorn fungerar som den ska. Inga blåskärmar. Och det är ju allt man kan begära.

Kommentera

