Att rekommendera en bok man läst 11 sidor i

Nu tycker jag alla går till sitt lokala bibliotek och lånar Vilhelm Mobergs Det gamla riket.

Den handlar om en tingsnotarie som får ett stipendium för att fara till ett annat land och studera rättsväsendet där. Ja, ni hör ju, det låter ju som upplagt för en riktig monster-hit.

Så här fick huvudpersonen stipendiet:

[N]är Rutermanska Stiftelsen en dag i vintras i Svensk Juristtidning utannonserade ett resestipendium för unga jurister, som ville skaffa sig meriter genom studier utomlands, så skickade jag genast in min ansökan. Ehuru den åtföljdes av mina utmärkta examensbetyg hyste jag inga större förhoppningar om resultat. Därför blev det för mig både en överraskningens och den stora glädjens dag, då jag fick veta att jag hade tilldelats stipendiet. Beskedet härom åtföljdes av ett lyckönskningstelegram från min farbror justitierådet Herman Secretessius (som inom parentes sagt är ordförande i stipendienämnden).

Den kanske bästa litterära parentesen i litteraturhistorien

Tingsnotarie Secretessius styr sin kosa till konungariket Idyllien som på många sätt liknar Sverige.

Den politiska makten i Idyllien utövas sedan ett kvarts sekel tillbaka av Det Statsbärande Partiet (f.d. socialdemokratiska partiet).
[…]
Det utövar regeringsmakten enligt två olika program: Radikala Programmet, enligt vilket alla förändringar till det bättre för folket skall genomföras, och Konservativa Programmet, enligt vilket inga förändringar till det sämre för folket skall genomföras.

Det Statsbärande Partiet bygger på två idéer:

1. Partiet skall komma till makten.
2. Partiet skall hålla sig kvar vid makten.

Och på följande vis står det till med religionen i landet:

Statsreligionen är den rena angelikanska-kalvinianska läran […]. Varje nyfött barn blir tillfrågat om det vill ansluta sig till denna religion, varefter det upptages i kyrkan genom frivilligt dop. Fullständig religionsfrihet är genomförd.

Alla dessa saker jag pekat ut är alltså bara i första 10 sidorna av boken. Och jag har inte direkt pekat ut allt som gör boken så himla värd.

Upprepar: Till ett bibliotek och låna Vilhelm Mobergs Det gamla riket med er!

2 thoughts on “Att rekommendera en bok man läst 11 sidor i

  1. Lisa skriver:

    Wow. Måste ju nästan ta ditt råd där…

Kommentera

