Kul bok!

Jag var på bibblan och lånade en bok (eller, egentligen flera, men jag tänker bara skriva om en). Jag väljer alltid så positiva och upplyftande böcker. Så här börjar den:

Decimering innebär att var tionde person i en befolkning dödas. Under våren och försommaren 1994 utfördes i Rwanda ett planlagt massmord, som decimerade landets befolkning. Trots att tekniken var primitiv – man använde sig i huvudsak av machete – gick dödandet oerhört snabbt: av den ursprungliga befolkningen, omkring sju och en halv miljon människor, dödades på bara hundra dagar minst åttahundratusen. […] Dödandet av rwandier gick nästan tre gånger så snabbt som dödandet av judar under Förintelsen. Det var det effektivaste massmordet sedan atombombningarna av Hiroshima och Nagasaki.

Ur Philip Gourevitch: Vi vill upplysa er om att vi kommer att dödas i morgon tillsammans med våra familjer – Berättelser från Rwanda.

Vad gäller historia har jag svårt för sånt från, säg, andra världskrigets slut, eller f-n, lite koll har man ju på Kalla kriget, men säg, 70-talet – efter den tiden lärde man sig typ inget i skolan – fram till man började gymnasiet, dvs 1998. Vi stipulerar: 70-, 80- och 90-tal. Från den tiden är mina kunskaper väldigt bristfälliga. Vad gäller historia i övrigt är mina kunskaper bristfälliga. Men sånt här, någorlunda nutidshistoria. Helt blankt.

Så boken må vara så icke-upplyftande det bara går. Jag antar att den är nyttig att läsa ändå.

2 thoughts on “Kul bok!

  1. Karin skriver:

    Filmen shooting dogs är bra att se efter boken. Likadå an ordinary man av självaste paul rusesabagina som lyckades rädda livet på över tusen människor under rwandas folkmord (han var här i uppsala för ett år sedan).

  2. Karin skriver:

    (bra scenarion om etik och moral och sånt som du gillar)

Kommentera

