Twilight-tokerier

Jag har ägnat helgen – och lite igår – åt att läsa kritik av Twilight-serien. Det är så otroligt roligt (och skrämmande och lärorikt) att jag knappt kan slita mig. Jag gissar att det inte är lika roligt om man inte själv läst böckerna, men vad vet jag. Jag tycker iaf att det är hysteriskt roligt. Här får ni lite länktips.

Alex reads Twilight
En videoblogg av en brittisk kille som filmar sig själv när han läser – och kommenterar – Twilight. Bara första boken. H-y-s-t-e-r-i-s-k-t roligt. Vore jag 10 år yngre skulle jag skicka fan-mejl.

Reasoning with Vampires
En tjej som heter Dana dissekerar hela serien – bokstavligt talat. Hon har rivit ur samtliga sidor och scannat in. Hon pekar ut vartenda kommaterings-fel – och tro mig de är många – men ser också på mer övergripande oklarheter och – kanske framför allt – dumheter.

Mark reads Twilight
Mark skriver ett inlägg om varje kapitel och han försöker variera sig. Ibland försöker han härma Meyers berättarteknik, ibland ett teater-manus, och – roligast hittills – som en 13-årig fan-girl med massa bilder på ”Edward Cullen”, comic sans och massa lol och z.

The Secrets of the Sparkle a.k.a. TWILIGHT: STONIFIED
Kanske inte lika rolig som de andra. Mer av en rekapitulation av berättelsen. Dock är författaren väldigt bekant med mormon-rörelsen och pekar på hur detta kan märkas i historien. (Mark har också skrivit ett långt och mycket personligt inlägg om mormoner och dragit paralleller till vad han läst i Twilight.)

Kommentera

