250 kr i sjön

Kaspian var och köpte cykel med Johan och sina farföräldrar igår. En för tidig födelsedagspresent. De ville att han skulle få prov”cykla” runt lite så han fick en riktigt bra cykel. De köpte också en sån där pinne som man sätter där bak för att på ett bekvämt sätt kunna springa runt med ungen innan den lärt sig cykla själv.

Sen kom de hem med cykeln. Johan och Kaspian gick ut. Johan höll pinnen, ej fastatt i cykeln, i handen. Medan Johan höll upp porten satte sig Kaspian på cykeln och cyklade iväg. Och där stod Johan med en lära sig cykla-pinne i handen.

Och Johan ringde mig och jag sprang ut och ja, ni fattar. Vi måste ju ha världens absolut bästa, smartaste och duktigaste unge. Ja, så kändes det just då åtminstone. Och lite nu.

Dagens tips: Skaffa ungen en springcykel, balanscykel, övningscykel (kärt barn har många namn), inte stödhjul, innan den får en riktig cykel. När ungen växt ur springcykeln så kan den, helt automatiskt cykla. Om ungen är lika kompetent som Kaspian i alla fall.

5 thoughts on “250 kr i sjön

  1. Jenny skriver:

    gjorde samma sak när jag fick min första cykel. Pappa bar ut cykeln och sprang sedan in och svarade i telefon. När han kom ut cyklade jag runt på gården… 😉 Skönt att ni slapp springa runt och efter Kaspian dock. Jag gjorde det med minste lillebror hur länge som helst för han fortsatte krascha in i buskar under flera år… (sedan en dag kunde han bara cykla, när vi slutat öva med honom för flera år sedan). Vissa bara kan, andra inte. 🙂

  2. Susanna skriver:

    Haha! Jag skrattade högt för mig själv 🙂

    A hade lite svårt att starta, men puttade man bara igång honom så klarade han att cykla (utan stödhjul) redan första gången. Fina kids vi har (som om det vore en skryttävling..).

Kommentera

