Hysterifnitter galore

Låg i sängen och läste i Svante Nordins Filosofins historia när jag drabbades av ett sånt hysteriskt fnitter att jag, om jag varit med på en film, genast hade klassats som totalt sinnessjuk och bara ett par sekunder senare i filmen hade börjat skära sönder mina handleder med understrykningspennan.

Nå, nu var det ingen film utan verkligheten, så jag tog mig samman och pallrade mig till datorn.

Vad som var så fasansfullt roligt att jag fick psykbryt i sängen? Kommer ni ihåg Hegel? (”the intellectual equivalent of chewing gravel” etc.) Nå, den text jag läste av Hegel var Historiens filosofi (Philosophie der Geschichte). Och så här skriver Nordin (s. 427) om texten:

”Det är det lättillgängligaste av alla hans verk”.

Och där ungefär brast det för mig. Var det Hegels lättillgängligaste verk kommer jag never ever evers läsa nåt av Hegel igen. Herre jösse namn.

One thought on “Hysterifnitter galore

  1. Jenny skriver:

    Ah, ett slags uppgivet, ironiskt hysterifnitter alltså. 🙂 Bästa sorten.

Kommentera

