3 av 10 är en skräpsiffra

Dagens DN  debatt handlar om (brist på) kondomanvändning hos ungdomar och har blivit nåt alla länkar till på twitter. Men har nån läst skiten?

Rubriken är ”Unga använder kondom endast vid 3 av 10 samlag”.

Vad säger den här siffran, som är den som skriks ut? Tja, om man börjar med att titta vad det står så är det en undersökning som gjorts bland ungdomar mellan 15-29 (tack för att jag fortfarande räknas som en ungdom!). Att göra en undersökning på en så blandad grupp säger ju ingenting. I den gruppen torde det till att börja med finnas en hel drös människor som vill bli gravida. Då vore det ju dumt att använda kondom, kan man tycka.

Om jag tittar på mina vänner (dem jag känner så pass att jag diskuterar p-medel med) så tycker jag rent ut sagt att siffran känns hög. Jag vet en person i fast förhållande som använt kondom. En! Hon gick för ett tag sen över till nån form av p-piller.

Jag fattar inte vad den här siffran ska säga oss.

Jag fattar inte varför den skriks ut.

Den säger absolut ingenting om någonting.

Andra saker i debatt-artikeln är betydligt mer intressanta att ta upp. Som det att man, enligt författarna, lätt blir gravid om man använder antingen bara kondom eller bara p-piller. Att av dem som blivit gravida trots p-medel använde 60 % bara p-piller. Det kan ju vara bra att påminna folk om att man faktiskt kan bli gravid trots att man använder p-piller.

Det sägs dessutom klokt om ungdomsmottagningar. Att det borde vara en lika självklar rättighet som skolsjukvård och mödravård.

Inte lika klokt om lärarutbildningen. Att endast 5 % av lärarstudenterna får en grundutbildning i sex och samlevnad. Jag undrar: Vad tycker artikel-författarna att vi ska plocka bort? En workshop om mobbing kanske? Ett seminarium om betygsättning? Jag är lärare i svenska, jag orkar inte tala om för kidsen att de ska använda kondom när de pippar. Jag kan tänka mig att diskutera det på filosofi-lektioner däremot. Men allvarligt. Det kan inte falla på alla lärares bord att ha hand om allt.

(Men Veronika, känner du inte till att sex och samlevnad inte är något som bara berör biologi-lektionerna, utan nåt som ska tas upp i alla ämnen, såsom religion och samhällskunskap? Jo, det vet jag.)

Slutligen. Hur dåligt är inte detta:

Fyrtiosex procent av de unga kvinnorna uppger att de har blivit utsatta för sexuella handlingar mot sin vilja, från att någon blottat sig till oönskat samlag. Ungdomar som haft oskyddat sex med en tillfällig partner var överrepresenterade bland högkonsumenter av alkohol och droger och bland dem som haft en tidig sexuell debut eller varit utsatta för sex mot sin vilja. De hade också haft betydligt fler sexpartners under det senaste året jämfört med övriga.

Resultaten visar på vikten av att uppmärksamma särskilt riskutsatta ungdomar och de som har låg självkänsla. Motsatsen, god självkänsla, innebär att man sätter värde på sig själv och därmed är mer rädd om sig själv. Man klarar också att dra gränser kring vad man tycker om och vad man ogillar i fråga om relationer och sexualitet.

Jaha! Så det är ungdomarnas eget fel att de utsatts för sexuella handlingar mot sin vilja? Hade de bara haft lite bättre självkänsla och varit rädda om sig hade det inte hänt dem något? Med tanke på att siffran över de kvinnor som utsatts för sexuella handlingar mot sin vilja är galet höga 46 % enligt undersökningen (där har vi en siffra att lyfta fram!) undrar jag om det verkligen är så att hälften av alla kvinnor borde skaffa sig bättre självkänsla. Eller om problemet kanske ligger nån annanstans.

Hur som helst – det intressanta är knappast siffran 3 av 10.

9 thoughts on “3 av 10 är en skräpsiffra

  1. Susanna skriver:

    Så jävla bra skrivet! Thumbs up!

  2. Veronika skriver:

    Alltså, bara för att klargöra, man får säga emot mig. Jag tar ju ändå upp flera aspekter, och jag är inte ens övertygad om att jag håller med mig själv på alla punkter.

  3. Jenny skriver:

    Heja! Vilken korkad och vinklad artikel! Snacka om vriden statistik. Som du säger 15- 29 är ett väldigt stort ålderspann. Sedan skulle jag ex velat se hur många av de 7 som av 10 som inte använder kådis som 1. antingen vill ha barn eller 2. är i ett stadigt förhållande och använder andra preventivmedel? När jag var 18-25 använde jag då inte kådis alls (och inte har jag haft några lustiga sjukdomar heller, utan långa, stadiga förhållanden byggda på kärlek och tillit!). Hur vet de att de ungdomar som hade ofrivillig sex/blev utsatta var samma som drack för mycket alkohol eller hade dålig självkänsla? Statistik räknas inte så tydlig, varje utfrågning registreras inte som en unik post, utan som en i mängden. I slutändan ser man bara totalsiffror och genomsnitt. Väldigt anonyma siffror. Äsh, jag hittar så mycket fel i det där att jag får stänga av nu. Bra skrivet iaf Veronika! 🙂

  4. Jenny skriver:

    (Kan väl förtydliga att jag skrev ovan som reaktion på det du skrev, utan att ha läst artikeln. I artikeln står ex att 60 % uppger att de valde att inte använda kådis för att det användes andra preventivmedel, och som hemskhet med detta menar man att p-piller inte är helt safe… Och då kommer ju motfrågan; hur många av de som bara använder p-piller/spiral är i VUXEN ålder och kan ta ett moget beslut om de blir med barn ändå? Och som sagt – jag mumsade p-piller i sju år utan att få en endaste graviditet på halsen…)

    • Veronika skriver:

      Absolut, jag tog inte upp alla siffror. Bara dem jag fann intressanta. Och det har ju de också gjort, men på ett enligt mig väldigt förvirrat sätt. Jag har skitsvårt att se sambanden.

      • Jenny Mo skriver:

        Bra. Eller inte bra. Men då är vi iaf överens om att det är dåligt formulerat, och ologiskt slutresonemang. 🙂

      • Veronika skriver:

        Det blir så jobbigt när det är 60 % av dem som inte använde kondom. Man ba’ Jaha, vad blir det av totalen då? *tar fram miniräknaren* Men nej, det orkade jag inte.

Kommentera

