Nietzsche

Trots att jag läst ungefär fem miljarder högskolepoäng filosofi har jag inte läst något av Nietzsche tidigare. Men det är verkligen så att jag vill citera typ allt han skriver. Han är en citat-maskin utan like. Ofta är det han säger både klokt och smart, ibland inte. Men ändå. Ibland också läskigt träffande och insiktsfullt:

För varje filosof har det väl funnits en hemsk stund då han tänkte: Vad är jag värd om man inte tror också på mina dåliga argument! – Och då flög en skadeglad liten fågel förbi och kvittrade: ”Vad är du värd? Vad är du värd?”

Den glada vetenskapen, del 332.

Kommentera

