Inte så dyrt

Läser i Aftonbladet där de intervjuar en ”expert” som heter Klas Idehaag. Googlar man honom ser man att han är inspektör på Strålsäkerhetsmyndigheten (tänk att vi har en sån myndighet, det visste inte jag för en vecka sen). Så Aftonbladet gör kanske rätt i att kalla honom expert, men de kunde ju ha skrivit något mer än hans namn.

Nå, det jag ville blogga om är det här:

Varför har Japan valt att inte sätta in haverifilter?

– Det får våra japanska vänner svara på.

Är det dyrt?

– Nej, några hundratals miljoner kronor.

Nej, det låter ju inte dyrt alls. Några hundratals miljoner bara. Okej, nu har jag citerat dåligt, för Idehaag förklarar sen att i sammanhanget är det inte så dyrt. Men faktiskt jävligt mycket pengar, tycker jag. Dock inte riktigt 4o ooo miljarder kronor, får man ju säga.

Nå, jag önskar att jag någon dag ska vara i en situation där jag får frågan ”Är det dyrt?” och ärligt svarar ”Nej, några hundra miljoner bara”.

4 thoughts on “Inte så dyrt

  1. Sofia skriver:

    Haha! kolla vad sen jag är. NU reagerar jag på det här. och nu fick du min epostadress också, så nu behöver du inte agera mellanhand mellan Cassel och mig när det ska dejtas!

  2. Sofia skriver:

    Jag skrattade alltså åt pengasummaskojset.

  3. Yngve Norman skriver:

    Hej Veronika.
    Kul reflektion. Jobbar själv i kärnkraftsbranschen. Reflekterar ofta över hur vi hanterar pengar i vår bransch. Oerhörda summor försvinner där de inte borde hamna. Ibland kan jag tycka att vi borde kunna få dubbelt så mycket gjort till halva kostnaden. Resultatprognosen för Forsmarks del för 2012 ligger på ca 5 miljarder. Man kan undra hur andra med helt andra referenser i sin vardag skulle reagera om de fick full insyn i ekonomin i kärnkraftsvärlden.
    Samtidigt håller jag med andemeningen i Klas svar. Haverifilter är en väl värd investering i ett kärnkraftverk.

Kommentera

