Gå dig smal på 5 veckor

Gud vad jag hatar bantnings-reklam av dylikt slag. Verkligen hatar. En människa som kan bli smal på 5 veckor börjar möjligen som normalbyggd, åt det smalare hållet. Men är man ens en liten smula överviktig finns inte en chans att man ska gå från det till smal på 5 veckor. Hur mycket kan man gå ner på 5 veckor? 5 kg, kanske 10 om man samtidigt med promenaderna låter bli att äta.

Målgruppen för reklamen är ju inte de som har en chans att faktiskt klara av att gå sig smala på 5 veckor.

Mindre iögonfallande men mer sann: Skaffa dig den goda vanan att promenera dagligen. (Bli smal lagom till barnbarnen föds.)

12 thoughts on “Gå dig smal på 5 veckor

  1. Nihplod skriver:

    jag gick ju ner 6 kg på 6 dagar inför operationen, så du kan ju lätt säkert gå ner ett par kilon i veckan =)

    • Veronika skriver:

      Fast inte genom att bara promenera, antar jag. Och hade du kunnat leva som du gjorde inför operationen i fem veckor? Och om så – hade du varit smal efter dessa fem veckor? Även om man kanske kan gå ner mer än 5-10 kg på fem veckor tror jag att kärnan i mitt resonemang håller.

  2. Nihplod skriver:

    jag hade inte orkat leva så där i 5 veckor, jag hatade mitt liv i 6 dagar 😛

    Fast jag rörde på mig och levde på 300kcal om dagen, man går ner i vikt då =)

  3. Ylva skriver:

    Ett kilo i veckan är inte helt omöjligt, mer än så kräver ganska så seriös kosthållning och en god portion av varierad motion i hög dos.

    Man ser ju nissarna på Biggest loser som tappar många kilon per vecka, men de har hjälp och översyn av tränare, dietist och läkare. Plus att de inte måste hinna med något annat under tiden de är där.

    Men att motionera varje dag är nyttigt, inget ont sagt om det.

    • Veronika skriver:

      Säger du emot mig? Eller, du säger väl exakt det jag sa? Jag blir så osäker, för det känns som du säger emot mig, men du säger samma sak. Äsch.
      (Jag hade ett stycke om BL men jag tog bort det för jag kom inte ihåg hur många o-n det skulle vara.)

  4. barbafjant skriver:

    Jag kollade mina papper från när jag var med i tjockisklubb. Då gick jag tydligen ner 12.1 kilo, varav drygt 11 kilo fett, på 5 veckor. Då åt jag ingenting, och orkade alltså inte med så mycket mer än promenader och en liten gnutta styrketräning.

  5. […] är inte bara de vana blogg-läsarna (av den här bloggen) som är intresserade av det här med att gå sig smal på si eller så många veckor. Den sökningen har inte gått om varken fattigdomens orsaker eller […]

Kommentera

