Folk

Sen igår har jag suttit klistrad (i princip) framför Aftonbladets live-chatt (är inte chattar alltid live?) och uppdaterat mig om Japan och kärnkraftverk. Här kommer en inte helt otypisk fråga:

”Frågan alla ställer sig är väl egentligen inte om strålningen och den radioaktiva nederbörden når Tokyo, utan om den kommer att nå Sverige med?”

På riktigt? Är detta verkligen frågan alla (svenskar) ställer sig? Jag kan säga att jag inte ens tänkt tanken, innan jag såg alla de som undrat just det.

Precis som jag inte minns när Palme sköts (för jag var typ tre) så minns jag inte Tjernobyl (för jag var typ tre). Men lite har man ju fått lära sig i skolan (om Tjernobyl åtminstone) om kärnkraft och strålning och sånt. Och Tjernobyl fick en del konsekvenser – har en del konsekvenser – för oss i Sverige. Men jag menar – Japan? Det är ju inte nästgårds direkt.

Och faktiskt oroar jag mig en del för just Tokyo. Så länge de områden som är direkt drabbade av katastrofen (katastroferna?) inte blir större/fler har Japan som nation bra förutsättningar att resa sig.

Nej, nu slutar vi tänka på oss själva och tänker på hur vi kan hjälpa dem som faktiskt har det svårt. M’kej?

Kommentera

