Fascination

Mitt i all elände i nyhetsrapporteringen från Japan finns det en sak som fascinerar mig. Det är det här med att hela landet har flyttat två meter. Skalvet flyttade helt enkelt landmassan. Det låter ju helt otroligt. Och jag undrar hur det går för alla stackars japaner och deras gps-er. De lär inte hitta någonstans längre. Fast, de har väl mest troligt annat att oroa sig över.

Annat: Direkt när jag hörde om jordbävningen kollade jag på facebook eftersom jag har en vän som pluggar i Japan. Pluggade, visade det sig, han satt på ett flyg på väg till Sverige när jorden bävade. Snacka om timing. Efter att ha pustat ut över det var det en annan vän som igår uppade sin status och meddelade att han skulle förbi Fukushima (på väg från punkt a till punkt b, alltså, inte förbi som dit och kolla läget), så jag har tydligen en vän i Japan trots allt.

Kommentera

