Det här med blogg och jobb och sjukskrivning

Tydligen kan Försäkringskassan bli sur om man bloggar. För kan man blogga så kan man jobba. Det låter dumt, men jag tycker jag har hört om detta massa gånger. Så jag antar att det är sant.

Men hur ser tankegången ut?

Exakt vilket jobb ska den som ”kan blogga” förväntas söka?

Idén kan ju inte vara att bara för att man har en blogg kan man arbeta som skribent. Tanken är absurd. Det finns en skvadriljon bloggar och de flesta är precis som den här: inte speciellt läsvärd alls. Hur många av de 50 pers som tittar hit om dagarna skulle göra det om de var tvungna att betala? De människor som klarar av att ha ”att blogga” som jobb är försvinnande få, också bland dem som har en miljard fler besökare än jag har. Det finns givetvis andra skribent-yrken, men det är knappast så att ens en bråkdel av alla som har en blogg skulle passa som yrkes-skribenter.

Det kan alltså inte vara själva skrivandet man vill åt. Då måste det istället vara det att man, säg, 15 minuter om dagen (hur lång tid tror ni det tar att skriva ett random-blogginlägg liksom) kan sitta framför en dator och samtidigt tänka klart. För, bara för att kroppen orkar sitta vid en dator i 15 minuter och man har hjärnkapacitet nog att skriva ihop någon blogg om, säg, Försäkringskassan, så borde man kunna jobba. Kanske inte heltid, men så länge man inte är hjärndöd finns det alltid nåt man kan göra.

Också när jag är magsjuk och har feber brukar jag klara av att haspla ur mig blogginlägg (ni minns väl innan jul?). Men hade jag kunnat jobba? I think not. Jag försökte ju plugga här hemma i feberyran, men det gick ju varken att läsa eller skriva något användbart. Utom blogginlägg då. Det gick ju bra att skriva.

Nej, det här med att Försäkringskassan bedömer den som bloggar som arbetsför måste vara någon form av missuppfattning. För så dumma kan de inte vara på Försäkringskassan. Eller?

Kommentera

