Natt

Jag borde ha gått och lagt mig för länge sen. Det har jag tydligen inte gjort. Istället har jag suttit och försökt lära mig Tysklands floder. Tyvärr är jag, vad gäller detta, tydligen helt inkapabel att googla fram informationen jag söker. Jag vet vad de heter, men inte var de ligger. När jag var i Bern (det ligger i Schweiz, men jag tänker mig att den kanske går genom Tyskland också, men ändå) badade jag i en flod. Man gick ner på ett ställe och fördes med strömmen, och så fick man försöka hugga tag i diverse stegar som fanns utplacerade med jämna mellanrum. Det var kul. Och kallt som satan. Borde ju kunna googla fram vad den heter i alla fall. Så kan jag en flod i Europa.

Eller. Jag vet var flera ligger. Jag kan Themsen, Seine, Po och Loire. Och så några jåkkar i Abisko-trakten.

(Floden i Bern heter Aare och är en biflod till Rhen. Rhen är Tysklands längsta flod. Den kommer åkande från Nederländerna och går genom Köln och Strasbourg och Basel och andra städer som man inte vet i vilket land de ligger. Den som sover lär sig inte sådana här matnyttigheter!)

(Eller, floden kommer givetvis åkande FRÅN Alperna och åker ut i havet. Det fattar ju alla.)

Kommentera

