Tårar i ögonen-panik

Jag blir tokig – tokig – på dygdetiken. Varför fick jag för mig att läsa den här kursen? Genom hela boken och hela seminarieserien har jag tänkt att bara vi kommer till slutet kommer jag fatta poängen. Då kommer jag kunna ta ställning till vad jag tycker om dygdetik.

Men nej.

Det är totalt jävla blankt. Jag tycker boken är förvirrad och därför inte övertygande. Jag tycker kritiken som framförs mot främst konsekventialismen ofta är helt missriktad (jag menar, hur många konsekventialister har på allvar föreslagit governement house-moral?). Och det är de bitarna jag känner att jag är mest kompetent att ta ställning till. Och om det är konstigt framställt, hur ska jag kunna ta nåt annat hon skriver riktigt på allvar? Speciellt som det ter sig förvirrat. Eller, hela boken är inte förvirrad. Första halvan av boken är mest bara massa självklarheter. Saker som jag gissar att varenda kotte skulle gå med på. Det är på slutet det blir så konstigt. Och cirkulärt. Och inte svara på kritiken utan bara hänvisa till att kritiken är missriktad.

Och jag känner att jag är i en så jobbig sits just nu. Jag har ingen som helst lust att skriva en uppsats om det här. Jag förstår oftast inte författarens position, men hon är ju så himla övertygad om att hon har rätt? Det känns som att jag sitter utan den sista pusselbiten. Jag har läst hela boken, men den är fortfarande borta. Ska jag referera? Kritisera hennes position? Eller snarare försvara min egen position? Jag förstår mig ju liksom inte hennes position.

Jag vet verkligen inte.

Jag vill inte.

Jag tycker alltid det är jobbigt att bestämma vad jag ska skriva uppsatser om. Men det här är så otroligt frustrerande att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Jobbigt att välja ämne och komma igång är en sak, att verkligen känna panik – ja, närapå skräck – inför uppgiften är en annan.

(Nu har tårarna i rubriken börjat rulla nerför kinderna.)

Kommentera

