En stulen lista

Jag stal en lista från Linna som stal frågorna någon annanstans ifrån.

Vad är sann lycka?
Det borde jag ju kunna svara på. Jag tror att det är de där ögonblicken av frid. Harmonisk skönhet, som jag skrev om för någon dag sen. När det är lätt att andas.

Vilken är din största rädsla?
Att förlora Kaspian. Trots att risken för spädbarnsdöd är tämligen liten när barnet närmar sig fem kan jag ända vakna på nätterna nästan med panik av rädsla för att han bara ska ha slutat andas i sömnen. Varje gång de ringer från dagis stannar hjärtat, jag får panik när han är ute och åker bil utan mig, osv.

Vilken egenskap föraktar du mest hos dig själv?
Att jag kan vara så himla ömklig och självcentrerad. Att jag möter svårigheter med att ligga i sängen och bara vänta på att det ska bli bättre. Fast det aldrig blir det. Fast jag borde ha lärt mig att bara göra det som måste göras. Ta tjuren vid hornen och sen slippa. Men nej. Jag ömkar och tycker synd om mig själv istället.

Vilken egenskap föraktar du mest hos andra?
Oj. Jag föraktar nog inte andra i så stor utsträckning. Men brist på empati och sympati kanske. Människor som är tydligt egoistiska. Som bara ser ur sitt perspektiv och inte ens försöker se bortom sitt eget.

Vilken är din största extravagans?
Efter att pengarna slutade komma in på kontot för ett år sen blir det inte så mycket extravagans. Men jag svarar vin. Trots ont om pengar fortsätter jag med vindrickandet. Mest för att det är det perfekta sättet att umgås med sina vänner på.

Vart går dina drömmars resa?
Paris. Alltid Paris. Jag kan inte riktigt förklara varför jag älskar den staden så. Den har inte riktigt gjort något för att förtjäna min kärlek.

Vilken är den mest överskattade talangen?
Oj. Vad är en talang? Att vara bra i skolan, kanske. En talang jag själv begåvats med. Men som, plötsligt en dag när man är vuxen, inte är värt ett vitten.

När ljuger du?
Jag ljuger inte. Inte så där *pang* här kommer en lögn åtminstone. Men ibland orkar jag inte gå in på hela historier och förenklar, berättar bara en del, hoppar över. Och ibland skarvar jag kanske lite för att en historia ska bli bättre.

Vad ogillar du mest med ditt utseende?
Jag försöker att inte tänka på mitt utseende så mycket. För det borde inte vara viktigt. Jag vill inte att andra ska tycka det är viktigt. Jag vill inte ägna dagar åt att tänka på det. Men någonstans, inte helt bortmotat, finns väl ändå tanken att bara jag vore smal skulle jag automatiskt bli så mycket snyggare, sexigare, vackrare. Och kanske smartare och trevligare också, när jag tänker efter.

Vilka ord eller uttryck använder du för ofta?
‘Lite’. ‘Nu’.

Vad ångrar du?
Det är svårt att säga så. Jag har gjort så mycket dumheter att jag nog aldrig kan satsa på en karriär inom politiken. Men utan alla de erfarenheterna hade jag kanske blivit någon helt annan? Och överlag är jag ganska nöjd med mig själv.

Men ja. Jag ångrar ofta att jag läste lärarprogrammet. Att välja den säkra vägen och misslyckas känns så där. Att jag nu äntligen givit mig själv tillstånd att försöka satsa på filosofin, nä, det borde jag ha gjort från början. Och sen läst lärarprogrammet om den planen skitit sig.

Vem eller vad är ditt livs kärlek?
Kaspian.

Vilken talang skulle du vilja ha?
Smart. På riktigt smart. Inte bara att jag verkar smart, utan att faktiskt vara det. Eller, kanske snarare, smart på ett spontant sätt. Att smartheterna liksom kom till mig, snarare än att jag måste sitta och läsa samma text tre gånger innan jag ens kan säga något alls om innehållet.

Och att jag vågade uttrycka mig. Att jag sa saker. Att jag inte bara tänkte dem. Att jag i alla slags grupper kunde säga vad jag har på hjärtat. Jag vet inte om det är mod som saknas. Men något. Kanske är det brist på förebilder? Eller brist på vana.

Hur känner du dig just nu?
Just nu? Trött. Kanske lite stressad.

Om du kunde förändra en sak med dig själv, vad skulle det vara?
Att jag tänkte lite mindre och gjorde lite mer. Att min startsträcka inte var så lång.

Vilken är din största bedrift?
Det känns (tragiskt nog?) som om jag misslyckats med det mesta. Men varje avslutad uppsats känns som en bedrift. Och eftersom exjobbet är det största jag skrivit hittills, och för att det bara var fyra dagar sen jag skickade in det, får det bli det.

Om du skulle dö och återvände som en person eller en sak, vad tror du att det skulle bli?
Nu tror jag ju inte att jag kommer återvända. Men det vore väl inte helt otypiskt om man kom tillbaka som en sån där sengångare som bara sover och är höga på eukalyptus.

Om du kunde välja vad du skulle återvända som, vad skulle du välja?
Det känns inte som att det spelar någon roll. Jag är ju ändå död. Men om jag fick ha kvar mitt medvetande, mitt jag, eller vad man nu vill kalla det, så en människa ungefär som jag själv. Så kunde jag göra allting rätt nästa gång.

Vilken av dina ägodelar håller du högst?
Jag försöker tänka ut något som faktiskt skulle kännas som att det saknades. Fotografier (både på papper och i dator), texter (på papper och i dator). Allt annat är fluff. Fotografier och texter är nog också fluff när jag tänker efter. Men brann det tror jag att jag skulle rädda datorn först. Inte för att jag älskar den högt. Den kommer nog bli utbytt snart. Men för innehållet.

Vad är den lägsta formen av olycka?
Jag förstår inte frågan.

Vilket är ditt drömyrke?
Jag vill ägna resten av mina dagar åt att läsa vad intelligenta människor skrivit, diskutera det med andra intelligenta människor, och kanske någon gång emellanåt producera en eller annan text själv också. Eller driva ett hotell.

Vilka kvaliteter uppskattar du mest hos män?
Jag kan fortfarande bli som förälskad i intelligenta män. Så där att jag bara sitter och lyssnar på dem. Problemet är att jag träffar sådana män alltmer sällan. Det är bara yta och inte verklig intelligens. Bara något inövat, något de lärt sig att luta sig tillbaka på, kanske pga kvinnor som jag som bara sitter och nickar och stärker deras ego, fast de verkligen inte förtjänar det. Men verklig intelligens. Ihop med ödmjukhet och ett visst intresse också för min input. Då sitter jag där och nickar och bekräftar. Och njuter.

Vilka kvaliteter uppskattar du mest hos kvinnor?
Hos kvinnor trollbinder mig inte intelligens. Istället är det berättandet. Hur snabbt man kan komma en kvinna inpå livet. Så lite tid det krävs innan man lär känna dem. Inte ytan. Utan människan där inuti.

Vad värderar du högst hos vänner?
Att de stärker en. När man har träffat dem ska man känna sig som en bättre människa. Inte som den spillra till människa man var innan, den som föll handlöst och drev bort med vinden. Utan som någon som kan, som fixar, som är på väg. Och sådana är mina vänner. Alltid när jag träffat dem tänker jag, ”Tänk att de här fantastiska personerna är mina vänner. Vad kan jag ha gjort för att förtjäna dem?”.

Vilka är dina favoritnamn?
Jag tror inte att jag har något.

Vad tycker du sämst om?
I hela världen? Folkpartister? Nej, jag skojade (lite grann). Rika människor som säger att de inte ägnar sig åt välgörenhet för de betalar minsann skatt. Och avokado. Det är verkligen vidrigt.

Hur vill du dö?
När jag är gammal, efter en kort tids sjukdom. Så att man hinner fixa det sista och säga hej då och så. Sen kan de gärna ge mig något trevligt knark som gör att jag somnar in utan smärta och oro.

Vad har du för motto?
Sikta mot stjärnorna, landa i grantopparna. Det är inget bra motto. För sanningen är den att jag oftast landar i grantopparna, men jag vill ju egentligen högre än så.

Vad ska du göra ikväll?
Det är redan natt. Men jag har ägnat kvällen åt ömsom datorspelande och ömsom uppsatsskrivande. Story of my life.

8 thoughts on “En stulen lista

  1. Nihplod skriver:

    Det är lite roligt för när vi gick i skolan så såg jag dig som en superintelligent människa. Du liksom visste allt och hade perfekta betyg typ, jag själv lekte mest bort skolan. Kom inte överens med vissa lärare och bara fånade bort mitt liv på Uppgård 😛

    • Veronika skriver:

      Jo, men sen kom verkligheten ikapp mig. Efter gymnasiet har jag verkligen inga strålande betyg. Att jag var duktig i högstadiet ger mig ju knappast några fördelar idag.

      • Nihplod skriver:

        Well, det är bara det jag kan direkt relatera till då vi fick i högstadiet tillsammans men utöver det så vet jag inte vart du tog vägen. Jag hamnade på IV på mälaröskolan för att studera upp min Svenska så att jag ens kunde gå i gymnasiet. Det slutade med att jag började att gå på Mobil@ Gymnasiet, hoppade av efter 2 år för att börja jobba istället.

        Så mycket för mina studier 😛

      • Veronika skriver:

        Jag hoppade också av mobila efter två år. Åkte till Frankrike. Kom hem och läste klart gymnasiet (men inte på mobila). Började på universitetet. Och där är jag fortfarande. 😉

  2. Jenny Mo skriver:

    Intressant. Det där med grantopparna är alltför sant tyvärr. Och en massa andra bra svar som jag redan glömt nu men tyckte vara kloka när jag läste dem nyss.

  3. Mimmi skriver:

    Gillar när du skriver om sånt här. Apropå att komma kvinnor inpå livet.

Kommentera

