Att skriva på nätterna

Jag har – efter femtusen års universitets-studier – kommit fram till varför jag skriver uppsatser bäst om nätterna. Jag ska förklara.

En tidig hypotes var att det hade med störningsmoment att göra. På dagarna är andra människor vakna och kan ringa och sms-a. Sånt gör inte folk längre. Men nu har jag barn istället. Fast det är ju på dagis på dagarna. Störningar kan nog vara en del av förklaringen, men det är inte hela förklaringen.

Den hypotes jag nu arbetar efter är att det har med tid att göra. Kommer jag igång med skrivandet direkt klockan 8 på morgonen har jag 8 timmar skrivande framför mig. Att jag kommer igång ordentligt 8 är dessutom inte ett rimligt antagande, tidigast 9 kan jag ha kommit in i någon form av flyt. Då kan jag köra till klockan 11 kanske. Sen börjar jag snegla på klockan, fundera på när det passar med lunch, om jag inte borde plocka i köket, huruvida jag borde hinna till biblioteket. Och så tar det stopp. På nätterna bryr jag mig inte om klockan alls på samma sätt. Då arbetar jag på tills jag kör fast eller är så trött att jag inte kan hålla ögonen öppna längre.

Om jag ska bli proffs-skribent måste jag göra något åt detta och helt enkelt bli bättre på att skriva dagtid. Det har jag sagt förut. Men det slutar ju med att jag sitter om nätterna och skriver ändå.

2 thoughts on “Att skriva på nätterna

  1. Jenny skriver:

    Kan du inte skriva på nätterna som skribent? varför inte? (undrar jag och fattar nästan ingenting) I övrigt är jag som du – och är därtill en kvälls/nattmänniska – så oavsett om det ska läsas, skrivas eller spelas görs det bäst nattetid. 🙂

    • Veronika skriver:

      Tja, för att jag måste upp 6.30 varje morgon pga barn. Och jag tror att det är bättre att sitta 8-16 om det är då man har barn på förskola. Speciellt om jag får, säg, ett kontor att arbeta på.

Kommentera

