Skenet bedrar

Idag började en ny kurs (dygdetik) och en del av dem jag läste antipaternalist-kursen med läste också denna. Därför uppstod så klart den mycket spännande frågan om hur det gått med uppsatsen. Detta eftersom vi igår fick mejl att uppsatserna med kommentarer fanns att hämta på institutionen. Men redan i mejlet stod hur många som fått olika betyg (alltså, ingen har fått information om sitt eget betyg, utan bara en sammanställning).

Kille: Hur gick uppsatsen?
Jag: Äh, jag skickade inte in den. [insert lång förklaring från min sida och stora ögon från killes sida]
Kille: Jaha. Ja, men det är ju bra för mig. Eftersom det var fyra som fått VG var jag säker på att du var en av dem, eftersom du alltid hade bra saker att tillföra på seminarierna och verkade ha koll på läget [min kursivering, det är sjukt svårt att kursivera talspråk]. Men nu när du inte var med så är ju sannolikheten större att jag är en av dem som fick VG.

Grattis grattis till honom liksom.

Och detta får mig att fundera på bilden av mig. Hur jag framstår. Tydligen verkar ganska många tro att jag är smart. Har bra betyg. Sånt. Men det är ju inte sant.

Fakta 1: När folk pratar med mig eller hör mig på seminarier framstår jag som smart (vilket jag inte förstår).

Fakta 2: Jag får ofta beröm för att jag skriver lättfattligt, är bra på att disponera uppsatser, etc.

Fakta 3: Överlag gillar betygssättande lärare i filosofi inte mina uppsatser.

Det känns som att om man slog ihop fakta 1 och fakta 2, så borde inte fakta 3 vara möjligt. Men det är det. Är man 1) påläst, uttrycker sig väl muntligt och verkar ha något innanför pannbenet, och dessutom 2) är bra på att skriva uppsatser ur ren hantverksskicklighetsaspekt, verkar den rimliga slutsatsen vara att man 3) skriver bra uppsatser också innehållsmässigt.

Poängen är väl det där med fakta 1 att jag framstår som smart, men sen när jag ska försöka skriva något så blir det tydligt att detta inte stämmer. Folk får gärna tro att jag är smart. Men de har fel.

Kommentera

