På rätt väg

Man vet att man pluggar rätt saker när man beställt en skolbok ända från staterna och när man öppnar den och läser innehållsförteckningen bara pirrar det i magen. Vill läsa nu!

Lyssna här bara

Part 1 Normative theory

Is the Rightness of Action Determined by the Value of Consequenses?

1 The Consequentialist Perspective William Shaw

2 Against Maximizing Act Consequentialism Peter Vallentyne

3 Reasons Without Demands: Rethinking Rightness Alastair Norcross

Åh. Som sagt. Det bara pirrar.

Det är tur för anti-paternalism-kursen att anti-paternalism och frågor om autonomi, frihet och ja Mill över huvud taget är så spännande. Annars hade jag hoppat av idag – dagen efter kursen började – och ägnat mig åt magister-uppsatsen på heltid.

Och min magister-uppsats handlar alltså om scalar consequentialism som förespråkas av Alastair Norcross (se kapitel 3) och som är en form av konsekvens-etik som inte syftar till maximering (se kapitel 2). Så boken jag håller i min hand – Contemporary Debates in Moral Theory, edited by James Dreier, 2006 – är som en stor chokladask jag snart får slänga mig över.

3 thoughts on “På rätt väg

  1. Jenny skriver:

    Vad mycket jag förstår… Eller inte. Nåja, det blir nog bra det där. 😀

  2. Karin skriver:

    Jag gillar namnet ”Vallentyne” bäst!

Kommentera

