Kulturtorsdag

Idag var det Kristi flygare. Johan hade över 39 grader feber igår men det struntade jag i.

Vi började dagen med att åka till Botaniska trädgården. Där har de olika reggio emilia-inspirerade förskolorna och skolorna varje år en utställning. Kaspian var därför med i ett hörn i år igen. De har arbetat med likheter och olikheter och det övergripande temat för utställningen var ögon. Därför fanns många bilder på ögon. Dessutom fanns lite citat av barnen. Kaspian hade svarat på hur ögon ser ut när man är ledsen.

”Tårar. De smakar som socker. Jag tycker om att äta tårar.”

Så poetiskt. Det kommer en liten tår bara jag tänker på det.

Vi fikade på fiket i Botan. Jag blir alltid besviken på fikat där. Kanske ska lära mig att inte välja kladdkaka med vispgrädde just där? Det är värt att gå utanför lådan när man inte gillar vad som finns däri.

Sen gick vi vidare till Bror Hjorts hus. Där har vi varit förut, men nu har de ställt ut Ingrid och Lasse Sandbergs originalillustrationer. Vi stannade verkligen inte länge. Kaspian kollade på bilderna, blev tokglad att kunna gå in i slottet Gomorronsol och sen ville han inte vara med längre. Resten av huset har vi ju sett förr. Så vi var där kanske 20 minuter.

På vägen ner mot stan gick vi till kyrkogården och besökte minneslunden där askan efter Johans morfar spritts. Kaspian gick berserk så vi stannade bara en liten stund. Möblerade rum klarar han av, men minneslundar näej.

Vi mötte systrarna och åt lunch på caféet på Övre Slotts. Minns inte vad det heter. Toast för hela slanten. Man får dubbelt så mycket toast för hela slanten på Övre Slotts jämfört med Kungsträdgården. Bara så ni vet.

Avslutningsvis en runda på stan. Pernilla handlade skor på Nilsson. Johan köpte en sovsäck. Kaspian vill ha en gul eller rosa mini-kånken. Jag är – till skillnad från alla andra prettomännskor i världen – inte så förtjust i kånken. Blir nog någon annan mer ergonomisk rosa rygga. Han är mest bestämd vad gäller färgen.

Väl hemma var det jag – inte febersjuka Johan – som däckade. Johan och Kaspian byggde lego.

4 thoughts on “Kulturtorsdag

  1. Pernilla skriver:

    Jag tror bestämt det heter Café Öfre Slotts =)

  2. Karin skriver:

    Smakar inte tårar saltigt?

Kommentera

