Godkänd

Kaspian blev godkänd på kontrollen. Tydligen är det vanligt att barnen inte klarar syntestet på eftermiddagen och speciellt inte på fredag eftermiddagen, eftersom de är trötta i ögonen eller något. Men Kaspian såg varenda liten bokstav. Och mina glasögon gjorde ett bra jobb också när jag tjuvprovade om jag såg de minsta bokstäverna när jag tittade med bara ena ögat.

Vi fick också veta att det språkmässigt är helt normalt att inte kunna säga ‘r’ och sen fick vi en broschyr om hur man kan jobba för att lära ungen säga ‘r’. Haha.  Vi får se hur mycket vi orkar jobba med det. Kaspian tyckte övningarna var ganska töntiga. Detta eftersom flera handlar om att lära sig höra skillnaden mellan ‘r’ och ‘j’. Och det kan han ju redan.

För er som minns treårskontrollen var det ju då snack om att han inte växt ordentligt och var lite för kort. Då var det läkaren som höll i kontrollen. När jag nämnde det igår tittade bvc-tanten på mig och suckade (åt läkarens uttalande, inte åt mig), visade kurvan och lovade att allt var normalt. Måste säga att bvc-tanter ofta är bättre än läkare på att inte hetsa upp oss föräldrar (jag var inte så värst upphetsad, men klart man undrar).

För att fira det godkända resultatet firade vi med pizza, glass, chips och choklad. Vid vissa tillfällen gäller inte antingen-eller-principen.

2 thoughts on “Godkänd

  1. Mimmi skriver:

    Då har vi haft otur med bvc-tanter, samtliga vi träffat har haft något att anmärka på som läkaren bara suckat åt sedan. Bäst var ju hon som talade om att Edith var glutenallergiker vilket var heeelt fel enligt läkaren!

  2. Jenny skriver:

    När jag jobbade som klasslärare hade jag elever i fyran som fortfarande hade svårt med R. DÅ är det läge att börja bry sig, inte med en fyraåring, tycker jag. Språkutveckling är väldigt individuellt. Synen däremot är ju kanon att han har med sig 😀

Kommentera

