Vulkanen

Om jag var sådan skulle jag tro att jorden försöker säga något. Vi lyssnar inte trots tsunamis och jordbävningar utan fortsätter pumpa koldioxid ut i atmosfären som vore vi gudar och inte dödliga. Men jorden vet vad som måste göras. Vulkanutbrottet på Island kan inte ses som annat än ett genidrag från Moder natur. Dels förhindrar den flyg, dels kan de stora askmolnen reflektera solljus vilket tillfälligtvis sänker temperaturen och ger oss människor en möjlighet att skärpa oss.

Och skärper vi oss inte … tja, historien har visat att efter att Eyjafjallajökull haft utbrott vaknar ofta Katla till liv. Och när den vulkanen vaknar till liv då blir det ord och inga visor.

Just nu tänker jag på mina vänner på Island och hoppas att allt går bra trots ekonomiska kriser och naturkatastrofer.

Så värst synd tycker jag dock inte om den miljard människor som klagar på sina inställda flygresor. Endast 2 % av jordens befolkning kan ägna sig åt nöjesflygresor och alltför få är medvetna om vilket privilegium det är att ens ha möjligheten att flyga iväg bara för att komma undan sin stressiga tillvaro. Kom tillbaka och klaga när ni måste ägna 5-6 timmar varje dygn åt att gå till en brunn där ni kan hämta smutsigt vatten att dricka.

(Okej, jag är lite avundsjuk när jag inser att typ alla mina facebook-vänner har weekendresor inplanerade.)

(Och är det inte jorden som talar till oss är det kanske en del av Blizzards magnifika pr-kampanj inför Cataclysm-släppet?)

4 thoughts on “Vulkanen

  1. bermudabenny skriver:

    Det är antagligen britternas fel…det är det alltid! 🙂

  2. Jenny skriver:

    Visst lider jag även med dem som _måste_ resa (ex i jobbet) och nu får resa 1-3 dagar längre (tåg, båtar, bil) men det är allt så sekundärt. Bara tid och pengar. Folk som bor nära, och i vindriktningen för askan däremot – de förtjänar en tanke extra tycker jag. Speciellt de stackare som har svårt med oren luft (lungsjukdomar) och som bor i askans väg.
    Allting är relativt såklart. Det finns alltid någon annan som lider mer.

  3. Sofia skriver:

    Men ja! Såklart att det är Blizzard som ligger bakom hela grejen 🙂 Jag ska heala skiten ur alltihop!

Kommentera

