Dagens ”hur tänkte jag här”?

Fin bild va? Den är klickbar ifall ni vill se större. Det har något med sociala kontrakt att göra.

Jag kommer ihåg lektionen. Etik B. Det var den andra gruppen som höll sin presentation om sociala kontrakt. Men var betyder mina anteckningar? Jag tror att jag kommer ihåg vad de två ologiska gubbarna till höger betyder.

Den övre handlar om att man ska säga ”tack för maten” efter att man ätit. Inget hemskt händer om man inte gör det, varken folk omkring en eller man själv dör om låter bli. Ändå förväntas man göra det. För att det är trevligt, för att Magdalena Ribbing ska ha ett jobb, eller något. Det är alltså ologiskt men ändå ett normativt krav.

Den andra gubben flyger omkring i luften upp och ner och säger ”bzzzt” när han har ätit. Det är också ologiskt och skulle kunna vara ett normativt krav i någon värld. I vår värld kan det dock inte vara ett krav att göra det, eftersom det inte är möjligt att göra det.

Men jag blir så nyfiken på vad resten av bilden handlar om. De två till vänster ska vara två levande väsen (därför det står ”om liv” kanske?) som inte är människor. Men varför de är logiska och varför det är en båge kommer jag inte ihåg alls. Och stjärnan under? I den vänstra varelsen är det en stjärna i ringen, i den högra en 2a. I den vänstra varelsen finns alltså det som är gemensamt hos folks åsikter? Eller vad?

Helt otroligt att jag fick VG i både etik och logik. För det här är ju en enda sörja. För att inte säga helt ologiskt.

One thought on “Dagens ”hur tänkte jag här”?

  1. Jenny skriver:

    Menar du de vändstekta äggen? (Ser ut som det där uppe till vänster iaf… 😉 ) Man måste inte minnas allt man lärt sig, tror jag 😀

Kommentera

